קורס טיס אזרחי בארה״ב – חלק ג׳: איך להפסיק לשלם על שעות טיסה?

קורס טיס אזרחי בארה״ב – חלק ג׳: איך להפסיק לשלם על שעות טיסה?


כשסיימתי את הפרטי הרגשתי ג׳ון טרוולטה. אחרי המכשירים חשתי דנזל וושינגטון. אחרי המסחרי כבר עפתי כמו טום קרוז. אז כמה מסובך זה כבר יכול להיות ללמד איזה וייטנאמי לנחות ועוד לצבור על הדרך כמה שעות?

"תעדכן אותי״ סימנתי לו, עם יד בצורת פלאפון, שנייה לפני שסגר את דלת המטוס. נשארתי שם, נטוע במקום, מלווה אותו במבט של אבא דואג. קראו לו פדרו, שרירן ברזילאי עם נטייה לרפד לוחות-מחוונים של צסנות במפות וצ׳קליסטים מוכתמים בקפה, וחיוך אופטימי בגודל האמזונס. אחרי חודשיים של עבודה קשה, סוף סוף שילחתי אותו לטיסת סולו קרוס-קאנטרי ארוכה, זו שהפרידה בינו לבין רישיון פרטי במסגרת קורס טיס אזרחי. השמיים נקיים מתמיד, התחזית מלוכלכת כמו תמיד, הקיץ בפלורידה מכביד. נכנסתי בחזרה לחדר המבצעים ופתחתי את ה״רדיו״. שמעתי אותו מקבל אישור המראה, מעביר לתדר הנכון, מבקש ליווי מהבקרה. נשענתי לאחור, נרגעתי ונהניתי מהטיסה.

רעש מוכר מכיוון התקרה התחיל להתחזק בקצב טרופי. סופת ברקים שמפתיעה בפלורידה זה עניין שבשגרה. אבל כיש לך סטודנט בסולו במרחק 110 מייל זה בא ברע. פתחתי את הרדאר וכתמים של ארגמן כיווצו לי את האשכים. פדרו כבר עדכן שיצא לדרכו בחזרה. הוא גם עדכן שהוא עם סוללה חלשה! ניסיתי להגיד לו להישאר שם כי אנחנו סגורים לרגל סופת זַלְעֲפוֹת. אין תגובה. ניסיתי להתחקות אחריו בקשר. התקשרתי לשדה האחרון שבו נחת. דיברתי כל דקה עם הבקרה. לא פדרו ולא ׳הוויאנס׳. נשבע שהרגשתי את החיים מתקצרים. מסביב התחילו לחשושים. ניגשו אלי כמה חברים מודאגים. הצ׳יף דפק לי מבט של פיטורים. הכל היה על הז*ן שלי, רק תגידו לי שפדרו בחיים.

כעבור שעה של ברד-שובר-מטוסים, התקשרו מהבקרה להגיד ש-N828BM דיווח נחיתה בשדה ביניים שמחוץ לתכנית הטיסה. נִשְׁמָתִי חזרה לאפי. עפתי לשם עם לאלי לאסוף את החבילה הברזילאית שהפגינה תושייה. אני ופדרו המשכנו יחד קרוס טיס אזרחי עד למסחרי, לפני שחתך לשתות קשאסה על אגם. אני חושב שזו הייתה הכאפה הראשונה, מתוך נוספות שבאו אחריה, שהבהירה לי שהדרכה זה לא מכונה לצבירת שעות טיסה. ש״חרא קורה״, וקצת כמו בצבא, צריכים להיות מוכנים להכל, גם כשזו ״סתם עוד טיסה״. מאז יוצאים לסולו רק עם סוללה מלאה. נכתב בדם של מדריך בהרצה.

כריכת קובץ להורדה
קובץ חינם להורדה עם מערכי שיעור נבחרים מכל שלבי המסלול, לפני ואחרי רישיונות ההדרכה: מזג אוויר, ביצועי אנוש, המרחב האווירי בארה״ב, מכשירים ועוד. בונוס: תקציר FOI לצ׳קרייד הדרכה!

״יצא להדרכה״

This isn’t flying, it’s falling with style

Buzz Lightyear

אתם יוצאים לרמפה עם הכנפיים הטריות על החזה, אסקטא״ב (אווירת סוף קורס טיס אזרחי בארה״ב) בלב, ופוזה של ״רק-פראיירים-משלמים-על-שעות-טיסה״. קוואן מטאיוואן מחכה לכם מתחת לכנף של המטוס כי חם. הוא לא עשה ״פריפלייט״, המטוס לא מתודלק, והמדריך האחרון שלו אמר שהוא נוחת יפה, פשוט לא על המסלול, אלא על הדשא ״קצת על-יד״. וכל זה לא מפריע להתהלך בעולם עם פאסון של לאונרדו דיקפריו ב״תפוס אותי אם תוכל״, בלי לחשוב בכלל על כל האחריות שמגיעה עם כל הֶנפֵּק/endorsement ומדבקה, כי בסה״כ באנו לצבור כמה שעות ולהמשיך לחברת תעופה. כי בואו נהיה כנים, הדרכה זה לא רק קרש קפיצה לעבודה ה״אמיתית״ הבאה? (ראה ׳קורס טיס אזרחי בארה״ב – חלק ב׳)

קורס טיס אזרחי חלק ג׳ - כמה זמן וכסף זה קורס הדרכה
משך רישיונות ההדרכה השונים בקורס טיס אזרחי בארה״ב, בשעות טיסה ועלות מינימלית (המחירים והזמנים הנם משוערים בלבד ונכונים לתחילת 2020). *באדום – לא כלול בתכנית המקצועית וכרוך בתוספת תשלום. **8/15 שעות מודרכות + 2 שעות תרגול סולו. ***25 שעות מודרכות ל-initial ו-15 ל-Add-On.

בצבא, בלימודים, בעבודה, תמיד כשמישהו ״יצא להדרכה״, הבשורה הייתה עטופה בגאווה השמורה לאלו שטיפסו לפסגה. אבל כשמדברים על קורס טיס אזרחי בארה״ב, הדרכה היא רק שלב בדרך שמראש נסללה. גם אם שלב חשוב ונחשב, הוא עדיין חלק ממוצר שמראש כבר נרכש. הרי ההחלטה השנייה שצריך לקחת, אחרי ״איפה ללמוד, בארץ או בחו״ל?״, היא ״האם לעשות את זה בחלקים או במכה?״. האופציה הראשונה אפילו יושבת על ויזה שונה (M), ולא מאפשרת עבודה בהדרכה. האפשרות השנייה, שהיא גם ברירת המחדל במסלול המסורתי, כוללת רישיון הדרכה פלוס התמחות לצבירת ניסיון ושעות טיסה. ועצם העובדה הזאת, נותנת פרספקטיבה קצת אחרת למושג ׳הדרכה׳. אי שם באמצע, נמצא חוט שני, שצועדים עליו טייסים שהם גם ״ממהרים״ וגם מקצוענים. קורס טיס אזרחי בארה״ב – ברוכים הבאים לשלב הבא.

איפה נגמר החניך ומתחיל המדריך?

אם אתה לא יכול להסביר את זה בפשטות, אתה לא מבין את זה מספיק טוב

אלברט איינשטיין

בפוסט קורס טיס אזרחי בארה״ב – חלק א׳, ראינו איך נראה מסלול הכשרה טיפוסי באקדמיה אמריקאית. התמונה הבאה מוסיפה מסגרת זמן כללית בשבועות. בגדול זה לוקח בין שנה לשנה וחצי. השלבים והסדר יכולים להשתנות, קורסי ה״גראונד״ העיוניים לא מתמיד מתבצעים בטור, ולרוב אפשר גם לטוס במקביל. אבל דבר אחד בטוח: אחרי הרישיון המסחרי מגיעים רישיונות ההדרכה. הרבה זמן בכיתה, מבחנים עיוניים, קלסרים, מערכי שיעור, המון למידה מזווית קצת שונה. רבים וטובים נקלעו למסלול המובנה הזה בלי לעכל שאשכרה צריך להדריך כדי לצבור שעות טיסה. וזו קפיצת מדרגה מקצועית די גבוהה. בתי ספר אחדים אפילו עורכים לזה מיונים. חלקם מחייבים לעשות את כל שלושת רישיונות ההדרכה, אחרים עושים רישיון אחד או שניים. אפשרויות התעסוקה מתעדכנות בהתאמה (הסבר בפסקה הבאה).

קורס טיס אזרחי חלק ג׳ - מסלול הכשרה טיפוסי בארה״ב
מסלול הכשרה טיפוסי בקורס טיס אזרחי בארה״ב, באקדמיה המציעה תכנית מקצועית במסגרת FAA Part 141

יש דיבור כזה שרישיון ההדרכה הוא בעיקר להתרגל להטסה ״מהצד השני״. אולי בגלל החומר שחוזר על עצמו. אולי בגלל ריבוי הרישיונות והקושי לענות לסבתא על השאלה ״נו, אתה כבר טייס?״ כל פעם מחדש – אחרי הרישיון הפרטי, אחרי המכשירים, אחרי המסחרי, אחרי הדו-מנועי. אולי בגלל היקף שעות הטיסה הנמוך. הרי למה במסחרי טסים איזה 50 שעות הדרכה, ובהדרכה טסים רק 10-20? אבל להבין משהו זה דבר אחד, ולהסביר אותו זה דבר אחר. במיוחד אם מסבירים תוך כדי טיסה, לחניך שמנסה לנחות בפעם הראשונה, ובדיוק פספסתם קריאה בקשר, כי ממש ניסיתם לא להתנגש בחבר שלכם שטס מולכם ו״עושה שלום״ עם הכנף הגבוהה, אז בטעות נכנסתם להקפה מהצלע הלא נכונה, וביקשו שתתקשר למגדל אם אתה רוצה שעדיין תהיה לך עבודה. סתם כי אני זוכר את זה כאילו זה קרה לפני שנייה.

סוגי רישיונות הדרכה בקורס טיס אזרחי בארה״ב

מַדְרִיךְ ז׳ [מן דרך, הִדְרִיךְ]: 1 מוֹרֵה דֶּרֶךְ, מְנַהֵל, מְכַוֵּן לָלֶכֶת בַּדֶּרֶךְ הַנְּכוֹנָה 2 מְאַמֵּן, מְלַמֵּד לִפְעֹל בָּאֹפֶן וּבַשִּׁיטָה הַנְּכוֹנִים

מִלּוֹן אֶבֶן שׁוּשָׁן מֵחֹדֶשׁ וּמֻתְאָם לִשְׁנוֹת הָאַלְפַּיִם

להיות מדריך טיסה זה קודם כל להיות מדריך. לפני כל הקטע של הטיסה. זאת הסיבה שהחלק התאורטי כולל המון זמן כיתה, ונתח כבד של ״יסודות ההדרכה״, שמלמדות שיטות הוראה המבוססות על הפסיכולוגיה של הלמידה. גם מבחנים עיוניים של ה-FAA הם חלק מהחבילה: מבחני FOI, FIA, FII. אפשר לדחוף גם מבחן IGI, אם תרצו מתישהו להיות מדריכי ״גראונד״, או לקבל Gold Seal בעתיד.

אלו הסוגים השונים של רישיונות ההדרכה במסגרת קורס טיס אזרחי בארה״ב: 

  • CFI – כרטיס כניסה לעולם ההדרכה. מאפשר להדריך חניכי רישיון פרטי ומסחרי על מטוס חד-מנועי. הרבה מהסטודנטים שלכם יגעו במטוס בפעם הראשונה בעזרתכם. בבתי ספר שמציעים רישיון הדרכה בודד, לרוב יציעו את הרישיון הזה.   
  • CFII – מגניב לטוס בעננים. עכשיו תוכלו ללמד אחרים איך זה מרגיש בפנים. רישיון הדרכה שמאפשר להדריך הגדר מכשירים לחניכי רישיון פרטי ומסחרי על מטוס חד-מנועי, ו/או דו-מנועי (אם אתם מוסמכים MEI).
  • MEI – רישיון הדרכה שמאפשר להדריך חניכי רישיון פרטי ומסחרי על מטוס דו-מנועי. בין אם זה add-on לרישיון פרטי/מסחרי חד-מנועי, ובין אם זה רישיון פרטי/מסחרי שנלמד על דו-מנועי מלכתחילה (Initial).

וזה מה אפשר לעשות איתם בסוף, בקטע של עבודה (איזה סטודנטים תוכלו להדריך בתַּכְלֶ'ס):

קורס טיס אזרחי חלק ג׳ - סוגי רישיונות הדרכה
איזה חניכים/קורסים אפשר להדריך עם רישיונות ההדרכה השונים בקורס טיס אזרחי בארה״ב

״חֲנֹךְ לַנַּעַר…״ (משלי כ״ב ו׳)

תבין כמה הכל מסובך, ואז תביע זאת בפשטות

ארנסט המינגווי

קראו לו מַחְמוּד והוא היה החניך הראשון שלי. כשהיינו רק שנינו בקוקפיט, שלום במזרח התיכון היה נראה קרוב מתמיד. ובזמן שאכלתי כאפות אם תכונות של מדריך טוב הן מולדות או נלמדות, הוא לימד אותי על הדרכה יותר מהחודשים שהשקעתי באוויר ובכיתה. בהרבה מובנים התגלחתי עליו, לטוב ולרע. כי קצת כמו פיקוד, ניהול והורות – הדרכה זה מהדברים האלה שקשה ללמד. אז פשוט עושים ומנסים וטועים ומתקנים. ככה זה עבודה עם אנשים. היום הוא ב-MESA ואני ב-SkyWest. אנחנו עדיין חברים.

להדריך במסגרת בי״ס לטיסה, תחת ויזת סטודנט ואישור עבודה ולחץ זמן וכל השַׁעַטְנֵז הגירה, זו לגמרי משרה מלאה. כי אם אנחנו רוצים להבטיח שזה לא הסטודנטים שלנו שינחתו על כביש, או חלילה לא יחזרו חזרה, זה דורש לא מעט אהבה והשקעה. כי כל חניך הוא עולם ומלואו, ולך תמצא איך מדברים בשפה שלו. תבקשו מקוריאני עט לחתום לו בלוגבוק, והוא יגיש לך אותו מאוזן עם שתי ידיים וקידה, כאילו זו חרב סמוראי קדושה. הסיני הממוצע ייזרק במועדון עם אייפון שמייצרים אצלו בשכונה, ולא יפסיק לשתות מים פושרים כי זה הכי בריא לקיבה.

בצבא קוראים לזה הדר״ט (הדרכה טובה) וזה בא עם שרוך בצבע בורדו. האמריקאים קוראים לזה ״חותם זהב״ (Gold Seal) וזה בא עם לוגו צהוב במקום אפור או כחול על הרישיון. אבל יותר חשוב מזה, זה מגיע עם לא מעט רגעים קטנים של גאווה לצד הסיזיפיות והזיעה. אתה זוכה להטביע את צ'אנג אחרי יופי של נחיתת סולו ראשונה, אפילו שרק לפני חודש הוא לא הצליח להשחיל בקשר מילה. כשהחזה מתפוצץ מגאווה כשחימנז מטיס אותך כל הדרך למיאמי בלי עזרה, רק בשביל לדפוק שווארמה ולחזור חזרה. ולהדריך חברים ולטוס בעננים ולראות נופים עוצרי נשימה, ולהצביע מהחלון ולהגיד בלי קשר ״יום אחד כל זה יהיה שלך״.

כריכת קובץ להורדה
קובץ חינם להורדה עם מערכי שיעור נבחרים מכל שלבי המסלול, לפני ואחרי רישיונות ההדרכה: מזג אוויר, ביצועי אנוש, המרחב האווירי בארה״ב, מכשירים ועוד. בונוס: תקציר FOI לצ׳קרייד הדרכה!

💡 הידעת? כי אני לא.

מֶנְטוֹר זה בכלל שם של מישהו. הוא היה ידיד אודיסיאוס ולפני צאתו למלחמת טרויה מינה אותו אודיסיאוס למורה לבנו טלמאכוס. מכאן שהשימוש במלה 'מֶנְטוֹר' – ולא כשם־עצם פרטי – בא לציין יועץ ומורה-דרך.

  • Share on X
  • Share on Pinterest

דואר בלי בול. גם בלי שיט.

מייל שנוגע אצלך באינבוקס. ישירות. בלי טובות של אלגוריתמים ורשתות חברתיות.

בלי פרסומות. בלי תוכן שיווקי. לא מוכר כלום. גם לא עושה דרופ-שיפינג.