כולנו דומים. לכולנו חלומות, רצונות, פחדים. ולפחות מהשאלות שאני מקבל כבר כמה שנים, נראה שאנחנו יותר דומים מאשר שונים. אז יש מצב טוב שחלק מהקוראים פה כבר הקדימו והוציאו לכם מהפה את המילים. כמה זה עולה? לאן ממשיכים? איך עושים את זה עם ילדים? תשובות אותנטיות עם המון ניסיון ואפס קישורים ממומנים. קורס טיס אזרחי בארה״ב גרסת חוכמת ההמונים ב-2274 מילים.
תפריט קטגוריות לניווט פשוט:
- באיזה בית ספר ללמוד?
- ויזה/אזרחות
- בארץ או בחו״ל
- רילוקיישן וחיים אישיים
- התאמה והכנה לקורס
- הכשרה וקריירה
- עלויות ומימון
- שאלות אישיות
באיזה בית ספר ללמוד קורס טיס אזרחי?
ראיתי שהיית מדריך גם ב-FlightSafety וגם ב-Aviator. האם זה משנה באיזה מהם לומדים לדעתך, בתור אחד שחווה את שני המקומות?
תכל׳ס עדיין לא מצאתי בי״ס אחד מושלם בארה״ב ובכלל. לכולם יתרונות בולטים. על כולם גם שמעתי תלונות מסטודנטים מאוכזבים. באחד המטוסים לא זמינים. באחר היחס בינוני והמחירים משתנים. ב-Aviator יש קהילה יפה של ישראלים שתומכים ועוזרים. התמורה יחסית למחיר היא פיירית לדעתי. FlightSafety יקר יותר אך המוניטין והאיכות מרשימים. גם התנאים שם למדריכי טיסה מעולים. זה תאגיד ענק במימון של וורן באפט ויש לזה המון יתרונות, וגם קצת חסרונות. ההמלצה הכי טובה שלי היא פשוט לבוא ולראות. ולהתחבר לסטודנטים במקום ולהתרשם ישירות. וסביר שיהיו להם גם תלונות. אף עסק לא מושלם, ומומלץ להתמקד במוצר: רמת ההדרכה, איכות התחזוקה ואופן ההכנה לעבודה בחברת תעופה.
אני מתכנן להתחיל את קורס טיס אזרחי בבית ספר לטיסה בוושינגטון. בתור אחד שעבר את זה לא מזמן, ועשה סיור בתי ספר, תוכל לומר באיזה בית ספר בחרת בסוף ולמה? ומה היתרונות והחסרונות שמצאת?
בחרתי ב-Aviator בגלל המחיר והקהילתיות. המסלול היה נראה לי אפשרי והתחברתי לאפשרות ללמוד ולעבוד עם ישראלים. אני חושב שההחלטה הגדולה הזאת היא מאד אישית: לאחד חשובה יותר הרמה המקצועית, למישהי אחרת התקציב הוא אילוץ שמגביל אותה ללכת לבי״ס הזול והנגיש ביותר. חשוב לדעתי לרדת לפרטים ב״סקר השוק״ כי לפעמים מסיקים טעויות אם לא מכירים את ״האקדמיות הפועלות״. למשל, Aviator מעניקים שנה וחצי אישור עבודה ו-FlightSafety רק שנה. אבל יתכן שב-FlightSafety תטוס בשנה יותר ממה שתטוס ב-Aviator בשנה וחצי. שווה בדיקה.
אני שוקל להגיש מועמדות לאקדמיה של ׳אל על׳. מה אתה חושב על שיתוף הפעולה שלהם עם Aviator? יש סיבה ללכת דרך ׳אל על׳ ולא להירשם ישירות לבית ספר? הם עוזרים לתלמידים במשהו?
התכנית של ׳אל על׳ ב-Aviator צעירה מכדי להגיד, אבל נראה שזו אופציה לא רעה בכלל. כל עוד מבינים את התנאים והמגבלות, ומעכלים שנדרש לגשר על הניסיון הנדרש לאחר סוף התכנית, ולא בהכרח מועסקים מיד בחברת תעופה בארץ. במילים פשוטות, אם הייתי צריך לבחור היום בין Aviator ישירות לבין האקדמיה של ׳אל על׳, סביר שהייתי בוחר ב׳אל על׳. למה לא בעצם?
ויזה/אזרחות
אני נשוי לאמריקאית, יש לזה משמעויות?
אזרחות אמריקאית זה אולי הדבר הכי משמעותי בקורס טיס אזרחי בארה״ב. לא צוחק! זה יתן לכם אוויר לנשימה, בלי לחץ זמן של ויזות ושטויות, והיא תוכל לעבוד חוקית שזה לא פחות חשוב לחיי המשפחה, למצב הכלכלי ולשלום בית 🙂
בתור אזרח אמריקאי, על איזה תקן של סטודנט אני אמור ללמוד קורס טיס אזרחי (מקומי/בינלאומי)?
בתור אמריקאי אתה לא צריך ויזת סטודנט ולרוב בתי הספר יש תוכנית זולה יותר למקומיים. עם גרין קארד/אזרחות אפשר ללמוד גם בכל בית ספר, בלי להיות מוגבל לאקדמיות הגדולות וללא תלות בויזה שהן מנפקות. בקיצור, יש יותר אפשרויות.
יש לי דרכון אירופאי, איך זה משפיע על האפשרויות שלי בעתיד?
דרכון אירופאי מאפשר לך ללמוד ולעבוד באירופה. זו הכשרה אחרת, לרוב יותר סיזיפית ויקרה, אבל בהחלט משתלמת אם יש לך את הכסף להיכנס לחברת תעופה עם מעט שעות ויכולת לממן לעצמך את ההכשרה. לא התחום שלי, אבל אוכל להפנות לעזרה.
אני עומד לעזוב הכל וללמוד טייס בארה״ב. משהו אחד לא הבנתי, איך הצלחת לעשות את כל זה בלי אזרחות אמריקאית?
עשיתי את המסלול על ויזת סטודנט שמעניקה אישור עבודה בסוף הלימודים. איפשהו בדרך, אחרי שכבר עובדים כמדריכים, אישור העבודה פג ואז צריך להאריך אותו באחת מהדרכים שפירטתי בפוסט. במקרה שלנו, לאלי אשתי הצטרפה כשליחה לתחנה במיאמי, ובעצם עברנו שנינו לויזה שלה. יש פתרונות להכל. אבל קודם מתחילים בהתחלה.
תגיד, יש לך מושג על לימודים בקנדה? שמעתי שיש שם אפשרות אחרי סיום הלימודים לקבל ויזת עבודה ל 3 שנים ולהגיש בקשה לתושבות קבע בהמשך.
בשלב זה אני יודע מעט מאד על קנדה, על הלימודים שם, או על תעסוקה באזור. באופן כללי אני משתדל לייעץ מניסיון רק על דברים שחוויתי באופן אישי. כשאכתוב על זה ואחקור לעומק אעדכן. סורי.
בארץ או בחו״ל?
מאוד רציתי ללמוד קורס טיס אזרחי בארה״ב אבל אני חושש מהעלויות הכספיות של להגשים את החלום. אשמח לשמוע ממך אם אתה מכיר את המסלולים בארץ ואת אפשרויות התעסוקה שיש לטייס מסחרי עם 250 שעות?
אהיה כנה: יש לי בלוגבוק 0.5 שעות טיסה ״ישראליות״, וגם זה קרה בטיסת היכרות ולא בשיעור מסודר. נראה שהאפשרויות רק גדלות עם הזמן, עם עוד אקדמיות שנפתחות לאור הביקוש. אפשרויות התעסוקה שיש לטייס מסחרי עם ותק של 250 שעות מצומצמות, פשוט כי היצע הטייסים המנוסים יותר גדול. בד״כ מומלץ לצבור ניסיון בחו״ל. קורס טיס אזרחי בארה״ב זו התחלה טובה, ומשם להמשיך לחברת תעופה.
אני מאוד רוצה ללמוד לטוס, השאלה אם כדאי ללמוד בארץ? אולי רק את הרישיון הפרטי לעשות פה ואת השאר בחו״ל? אפשר לעבוד עם רישיון פרטי על מטוסים קלים?
אפשרי בהחלט לעשות חלק מהרישיונות בארץ וחלק בארה״ב. בגדול בארץ יותר יקר ואיטי, פשוט כי התעופה הכללית פחות מפותחת מבחינת אופרציה, מרחב אווירי, כלים, תשתיות וכו׳. לעבוד עם רישיון פרטי זה לא משהו שאמור לקרות. כדי לקבל שכר עבור שירותי טיסה צריך רישיון מסחרי לפחות (חוץ מכמה חריגים).
רילוקיישן וחיים אישיים
אפשר לשאול מה אשתך עשתה שם? האם עבדה/למדה?
אשתי הצטרפה אלי לפורט פירס אחרי חצי שנה שבה עוד עבדה בארץ כדיילת במהלכם נפגשנו לפחות פעם-פעמיים בחודש. היא התחילה על ויזת סטודנט ובאמת שההתחלה הייתה מאתגרת ולא פשוטה. אבל היא הכי חזקה בעולם ולא עצרה עד שמצאה. היא למדה באוניברסיטה הפתוחה, התנדבה בעמותה, עשתה פרוייקטים עם הסוכנות היהודית, וככה הכירה אנשים ומצאה חברים. אחרי עשרות עבודות מזדמנות אונליין, היא הצטרפה כשליחה לתחנה במיאמי, ובעצם עברנו שנינו לויזה שלה. זה תהליך איטי, אבל אם מחפשים מוצאים חיים גם בחורים.
האם ניתן לעבוד בחברה מסחרית כאשר אתה דתי שומר שבת ולא עובד שישי/שבת וחגי ישראל?
להבנתי, חברות תעופה בארה״ב לא מתחשבות ולא מתעסקות בזה. אפשר לנסות ״להתחמק״ מעבודה בסופ״שים באופן עצמאי בהגשת הלו״ז החודשי. אבל בהתחלה, עם וותק שולי, זו משימה לא פשוטה. בהכשרה זו לא בעיה: אפשר לבקש מהמדריך לא לקבוע שיעורי טיסה בשבת, ובבי״ס אין בד״כ קורסים בסופ״שׁ. בהדרכת טיסה אתם פרילנסרים וקובעים לו״ז בעצמכם.
האם אני יכול לשלב עבודה תוך כדי הקורס? הבנתי שויזת סטודנט לא מאפשרת עבודה תו״כ ההכשרה, אז איך מתפרנסים עד שמוסמכים כמדריכים?
במסגרת ויזת סטודנט אתה יכול לעבוד רק ״במקצוע שלך״, אז זה מסתכם בעבודות מקומיות בבי״ס עצמו כמו הסעות, דיספץ׳, ספרייה, כאלה. זה אומר להרוויח כ-$10 לשעה, שזה לא הרבה, אבל יכול לכסות על הוצאות כלכלה. עדיף להגיע עם רוב הכסף מראש ללימודים+מחייה. היתרון הוא שברוב האקדמיות לא נדרשים לשלם את כל הסכום מראש, אלא משלמים תו״כ תנועה ו״צריכה״ של קורסים ושעות טיסה. זה לפחות מאפשר פריסת ״תשלומים״ קצת יותר חכמה, והבנה מתוך ניסיון של כמה עולה מחייה.
האם נתקלת בטייסים שעושים את המסלול עם משפחה וילדים?
אמנם לי לא היו ילדים תו״כ הלימודים, אבל בבי״ס למדו משפחות שלמות, חלקן עם שלושה ילדים. לדעתי בכל רגע נתון יש ב-Aviator 2-3 משפחות עם ילדים שבטח חלקם כבר מדריכים. הכי טוב יהיה לאתר אותם (פייסבוק?) ולשמוע ממקור ראשון איך החוויה שלהם ואיך הם מסתדרים.
התאמה והכנה לקורס טיס אזרחי בארה״ב
הייתי שמח להתכונן לקורסים מראש, האם יש לך מקור שדרכו אני יכול ללמוד ולהתכונן לחלקים התיאורטיים של הקורס?
יש כל מיני פלטפורמות לימודים תיאורטיים כמו Kings School וכאלה. באקדמיה שמלמדת קורסים לפי Part-141 זה כולל קורסים בכיתה שמכסים את כל מה שצריך לדעת. אני אישית חושב שיש מספיק זמן ללמוד תו״כ שטסים ואז גם דברים מתחברים והופכים הגיוניים, כי הרבה מהתאוריה קשה להבין בלי להרים מטוס לאוויר לפחות לכמה שעות.
האם יש מבחני קבלה לאקדמיות לטיסה בארה״ב, אם כן מה הדרישות ואיך להתכונן אליהן?
אלו לא מבחני קבלה באופן מפורש, אלא יותר תנאי סף. הסטנדרט המקובל הוא השכלה תיכונית לפחות, יכולת לקבל ויזת סטודנט, מבחן רמה באנגלית, והוכחת יכולת פיננסית. כזה פשוט.
אני בן 42 עם משפחה וילדים. מנקודת המבט והניסיון שלך, זה עדיין גיל רלוונטי להתחיל בו מאפס או שעד שאסיים את ההכשרה ואצבור 1,500 שעות זה עלול להיות מאוחר מדי? כיצד אוכל ללמוד את כל הרישיונות ולצבור 1,500 שעות תוך שנתיים ?
הגיל הוא לא העניין. השאלה היותר רלוונטית היא מה היעד. היו איתי בהכשרה לחברה שאני טס בה כרגע אנשים בני 60. חלקם צברו את השעות בכוחות עצמם בתור טייסים חובבים. חלקם היו יוצאי צבא מנוסים. בארה״ב זה לא מגביל כי היצע העבודות גדול ובד״כ צריך טייסים. גם בארץ הגיל הממוצע בחברות הוא בסביבות 40. זו קריירה מעולה עד גיל 65 בהגדרה, אז יש זמן. אני מאמין גדול ב״אף פעם לא מאוחר״ אבל זה מאד תלוי בלאן מכוונים. אם היעד הוא לעבוד בחברת תעופה ראשית, בארץ או בארה״ב, אז יש מקום להתלבטות כי באופן טבעי ישנה העדפה למועמדים עם יותר ״יתרת שירות״.
אבל שנתיים זה זמן מאד לחוץ כדי לצבור 1,500 שעות, אפילו לזריזים שבינינו. הייתי ממליץ על בי״ס 61 כמו WIFA למשל, שמאפשר יותר גמישות כי בבתי ספר 141 מובנים – מה שנקרא אקדמיות כמו Aviator שעובדים עם ׳אל על׳ – זה יקח יותר זמן.
אנגלית אינה שפת האם שלי, כמה מורכב לעבוד כטייס דובר ״אנגלית-ישראלית״?
הרמה היא בסיסית, ואנגלית תעופתית זו לא ממש אנגלית. תעופה זו שפה בפני עצמה שלומדים תו״כ טיסה. הרבה מאיתנו חששו מזה והגיעו עם אנגלית שבורה. היו לי סטודנטים סיניים שלא ידעו מילה באנגלית והסתדרו. פשוט לומדים את המבנה של כל דיווח, לומדים למה לצפות ואיך להגיב. זה קצת כמו ריקוד. ובכל מקרה – אתם תגמגמו בקשר כמו כולנו, כי זה חדש ומלחיץ ולא טבעי, בלי קשר בכלל לרמת האנגלית. זה אפילו קצת מצחיק.
מלבד מבחן רמה באנגלית, האם יש צורך במבחן SAT ?
אם עושים קורס טיס אזרחי באחת מהתוכניות המקצועיות, עד הדרכה כולל, אז אין צורך. לתכנית משולבת עם תואר אז לדעתי כן.
האם נדרש תואר אקדמי על מנת להתקבל לקורס טיס אזרחי בארה״ב?
לא.
הכשרה וקריירה
מבוגרי המסלול הבנתי שזה לוקח בול שנתיים עד שמשיגים את כמות השעות הנכספת. האם זה נכון?
אם הכוונה ל-1,500 שעות שמאפשרות כניסה לחברת תעופה, שנתיים נשמע קצת יומרני אבל יש מצב, בטח בבי״ס שעובד לפי Part-61 שהוא יותר גמיש. להגיד ״בול״ במסלול שהוא כל כך אישי זה מפספס את הרעיון, כי ההתקדמות של כל סטודנט תלויה בהמון פקטורים שונים ומגוונים, ממזג האוויר ועד לכימיה עם המדריך.
האם מי שמסיים הכשרה בארה״ב יוכל לחזור עם 1,500 שעות על מטוסים קלים בלבד, בלי ניסיון בחברת תעופה, ולהתמודד על משרת קצין ראשון בארץ?
עם ניסיון על מטוסים קלים בלבד זה מאתגר, גם עם 4,000 שעות, פשוט כי התחרות גדולה. ובעיקר כי עולם החברות האזוריות לא ממש קיים בישראל. אז אתה בעצם מתמודד על משרה בחברה גדולה – וזה מצריך ניסיון רלוונטי. בגלל זה אנשים צוברים אותו פה באמריקה, בין היתר. כמובן שהכל בערבון מוגבל וכל מקרה לגופו ותמיד יש חריגים. החדשות הטובות הן שמרגע שאתה עם ניסיון ג׳ט ומעל 1,500 שעות זה כבר לא עניין של ניסיון כדי להתקבל בארץ. בעיקר עניין של תזמון, ביקוש ורמה אישית.
מהן אפשרויות התעסוקה לטייסים בארץ?
חוץ מחברות התעופה המוכרות, ישנן אפשרויות נוספות גם אם רק למספר מוגבל של מקומות: ק.א.ל, איה תעופה, מטוסי מנהלים והדרכת טיסה. וזה רק מהמעט שאני מכיר בעצמי. אני חושב שהמיקוד צריך להיות על ניסיון ואישיות כדי להיות תחרותי מספיק במדינה קטנה עם היצע קטן.
מה קורה בסיום המסלול/הויזה (מה שקורה קודם)? לאן ממשיכים משם (הסבות ברת״א?)?
אפשר להישאר בארה״ב ולהאריך את ויזת הסטודנט, ואיתה את אישור העבודה, ע״י רישום ללימודי המשך. למשל, לעשות תואר associate/הנדסאי ב-Aviator או במוסד לימודים אחר. איפשהו בדרך ניתן להגיש מועמדות לחברת תעופה אזורית אמריקאית. השלב הבא יהיה להירשם לתואר ראשון/שני ושוב התהליך חוזר חלילה – לימודים של לפחות סמסטר ״על הקרקע״ ותקופת ״צינון״ של כחצי שנה בה אתה בינתיים מגיש מסמכים והארכת אישור עבודה וכשאלה מגיעים חוזרים לטוס. טכנית, כל עוד אתם רוכשים השכלה הויזה ניתנת להארכה. כמובן שכרוכות בזה עלויות לא מבוטלות.
כמה בערך מרוויח מדריך טיסה?
מדריך טיסה מרוויח בסביבות $500 עד $2,000 בחודש בממוצע. כן, טווח רחב אבל זה ממש תלוי בבי״ס, בתנאים ובכמות החניכים.
עלויות ומימון קורס טיס אזרחי
אני נשוי+2, האם $100,000 (כ-70k דולר לימודים ועוד 30k דולר מחייה) יספיקו לנו להתקיים כמשפחה עד סוף ההכשרה ותחילת עבודה כמדריך טיסה? האם יש אומדן להוצאות מחייה חודשיים הנפרשים על פני תקופה של כשנתיים מסלול?
לגבי עלויות ההכשרה יש חוק אצבע כזה שאומר לתכנן 120% כי הצעות המחיר כמובן מחושבות לפי מינימום שעות טיסה ובד״כ נדרש יותר. אני מאמין שלגבי עלויות, הוצאות ופרטים טכניים הכי רלוונטי לשאוב מידע טרי מאנשים ״בשטח״ – הייתי מתחיל בפייסבוק ומאתר כמה ישראלים מבית הספר שמעניין אותי. זה מה שאני הייתי עושה בדיעבד וחבל שלא עשיתי.
הייתי מעריך שמחייה למשפחה של 4 תעלה כ-$3000~ בחודש. כזוג יצא לנו בערך $2000 לחודש אבל השנה הייתה 2015. אם יש אופציות להלוואות בעתיד אם נתקעים זה טוב. יש אופציה של לעבוד בבי״ס במשרת סטודנט, שזה עוזר. בני זוג יכולים לחפש עבודה בארגונים יהודיים למשל.
האם יש תוכניות המאפשרות לקחת הלוואה ולשלם לאחר מכן את כל הסכום?
לגבי הלוואה ותשלום דחוי אני מכיר רק את התכנית של ׳אל על׳ שעושה משהו דומה, אבל לא בקיא בפרטים. הייתי ממליץ לדבר עם אנשים שעושים את זה כרגע. באופן כללי, ספציפית באזור הזה של פלורידה בפורט-פירס וורו ביץ׳, מחייה נעה סביב 1,000-3,000 דולר לחודש לאדם. תלוי כמה אתה מינימליסט או פזרן.
האם אתה ממליץ לגור במעונות או להשכיר דירה בעיר? וכמובן האם צריך גם רכב?
אם מאפשרים לך לצאת מהמעונות – לצאת דחוף. המחירים בחוץ זולים יותר והתנאים טובים יותר ובד״כ אפשר למצוא שותפים מהבי״ס. ורכב בפלורידה, בטח מחוץ לערים הגדולות, זה הכרח פשוט כי תחבורה ציבורית לא מפותחת.
ראיתי שכתבת שיש בתי ספר שאפילו ממנים לך את רישיונות ההדרכה, אם מתחייבים למספר שעות עבודה אצלם. אשמח אם תוכל לתת לי דוגמאות לבתי ספר כאלה.
FlightSafety היא דוגמה אחת שאני מכיר אישית. היתה להם תוכנית למדריכים בה ממנים לך את רישיון ההדרכה (CFI בלבד) אם אתה חותם להדריך שם כשנה. אבל זו תוכנית נקודתית שלא תמיד זמינה עתידית. שווה לבדוק עם אקדמיות, גם אם זה לא מפורסם על ידם.
שאלות אישיות
איפה אתה עשית קורס טיס אזרחי? ואיפה אתה עובד?
עשיתי את כל המסלול ב-Aviator הרבה לפני שנחשפתי לכל שאר האופציות שפירטתי בפוסט. אח״כ המשכתי להדריך ב-FlightSafety. היום עובד ב-SkyWest Airlines.
כמה זמן בערך לקח לך להיות קצין ראשון בחברת תעופה?
לקח לי שנה וחודשיים להיות מדריך עם 300 שעות, ועוד שנה ו-4 חודשים לצבור 1,500 שעות ולהתקבל לחברת תעופה אזורית (סה״כ שנתיים וחצי).
מה מונע ממך למצוא עבודה בארץ?
האמת שכלום. פשוט קצת מוקדם עדיין מבחינת ניסיון וסה״כ טוב לנו פה בינתיים, אם להיות כנה. כל דבר בזמנו…